Uw klant of relatie failliet? Drie tips om uw schade te beperken
11/09/2015
Welke ondernemer heeft het nog niet meegemaakt? Een klant of relatie die failliet gaat. U heeft net uw producten of diensten geleverd en de factuur is nog niet betaald. U denkt waarschijnlijk: ‘Dit verlies moet ik helaas nemen’. Dat is vaak ook zo. Toch zijn er een aantal mogelijkheden om uw schade te beperken. Drie tips voor u:
1. Dien uw vordering in bij de curator
Hoort u van het faillissement? Dien uw vordering dan zo spoedig mogelijk in bij de curator. Onderbouw uw vordering met het onderliggende contract als dat er is en met de betreffende facturen. Helaas betekent indiening niet dat uw vordering ook daadwerkelijk betaald wordt.
2. BTW terugvorderen
Vraag aan de curator of er zicht is op betaling van uw vordering. Vaak kan hij of zij al vrij snel aangeven of er wel of geen betaling zal komen. Bevestigt de curator u schriftelijk dat uw vordering niet betaald zal worden, dan kunt u daarmee de btw terug vragen bij de belastingdienst. Zo niet, dan moet u daarmee wachten totdat de curator het faillissement heeft afgewikkeld en dat kan lang duren.
3. Vraag uw geleverde goederen terug
Als u een eigendomsvoorbehoud heeft gemaakt in uw algemene voorwaarden, dan kunt u de geleverde goederen terug eisen. Zorgt u er wel voor dat u de algemene voorwaarden op de juiste wijze heeft gebruikt. Pas dan kunt u er met succes een beroep op doen. Een andere optie is het inroepen van het wettelijke recht van reclame. Stel dat de factuur nog niet is betaald, dan kunt u binnen zes weken nadat uw vordering opeisbaar is en binnen zestig dagen na levering de goederen terug eisen. Deze moeten dan nog wel in dezelfde staat zijn en mogen dus niet bewerkt, verwerkt of doorverkocht zijn.
Betreft het een onbetaald product dat u bijvoorbeeld heeft gemaakt of gebouwd voor uw klant (denk aan een gebouw of een website), dan kunt u het wettelijk retentierecht uitoefenen. Als u uw vordering indient zal de curator het product opeisen. Verkoopt hij dat vervolgens dan zal hij u bij voorrang uit de opbrengst moeten betalen.
Wordt u geconfronteerd met een (dreigend) faillissement van uw klant en twijfelt u over de te nemen stappen? Wij adviseren u graag.
Betreft het een onbetaald product dat u bijvoorbeeld heeft gemaakt of gebouwd voor uw klant (denk aan een gebouw of een website), dan kunt u het wettelijk retentierecht uitoefenen. Als u uw vordering indient zal de curator het product opeisen. Verkoopt hij dat vervolgens dan zal hij u bij voorrang uit de opbrengst moeten betalen.
Wordt u geconfronteerd met een (dreigend) faillissement van uw klant en twijfelt u over de te nemen stappen? Wij adviseren u graag.