Algemene voorwaarden: drie belangrijke tips
02/09/2014
Juist gebruik van algemene voorwaarden levert u veel op. Het bespaart u tijd en kosten én het is duidelijk wat ieders rechten en plichten zijn. Hoe zorgt u voor goede algemene voorwaarden?
Tip 1 : Maatwerk
Uw algemene voorwaarden dienen goed aan te sluiten bij de wijze waarop u werkt en hoe u uw bedrijf heeft georganiseerd. Levert u een product of een dienst? Werkt u in Nederland of (ook) in het buitenland? Werkt u alleen, met personeel of schakelt u derden in? Levert u vooral aan consumenten of enkel business to business? Bent u verzekerd voor aansprakelijkheid of niet? Deze zaken moeten allemaal goed verwerkt worden. Standaard algemene voorwaarden leveren vaak een goede basis voor uw specifiekere voorwaarden.
Tip 2: Gebruik de voorwaarden goed
Verwijs in al uw correspondentie, offertes en facturen naar uw algemene voorwaarden. Maar nog belangrijker is: overhandig ze aan uw klant vóór of uiterlijk tijdens het sluiten van de overeenkomst. Stuur ze schriftelijk bij de offerte per post toe of stuur ze als pdf-bijlage in uw e-mail. Het is verstandig uw klant voor ontvangst (en kennisname) te laten tekenen. Dit kan schriftelijk maar ook digitaal. Zo heeft u altijd bewijs dat u ze uw klant heeft toegestuurd.
Tip 3: Voorkom discussie over de inhoud
Voorkom mogelijke discussie over de inhoud en deponeer uw algemene voorwaarden bij de Kamer van Koophandel. Daarmee heeft u altijd bewijs van de inhoud van uw algemene voorwaarden op een bepaald moment.
Hulp bij uw algemene voorwaarden?
Bij SchoeBroek advocaten & mediators kunnen wij uw algemene voorwaarden beoordelen en zo nodig aanpassen. Heeft u nog geen algemene voorwaarden? Dan kunnen wij deze ook voor u opstellen, al dan niet aan de hand van bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van uw brancheorganisatie. Neemt u gerust contact met ons op, wij doen u graag een passend aanbod. Vanzelfsprekend met toepassing van onze eigen algemene voorwaarden!